Napięciowe bóle głowy

with Brak komentarzy

napięciowe bóle głowy

Ból głowy. Chyba nie ma wśród nas osoby, która choć raz w życiu by go nie doświadczyła. Zwłaszcza w obecnych czasach, kiedy większość naszego dnia spędzamy mało aktywnie. Pracujemy siedząc, przemieszczamy się siedząc, odpoczywamy siedząc. Dołóżmy do tego częste korzystanie ze smartfonów z ciągle pochyloną głową, przewlekły stres oraz kilka “złych” nawyków ruchowych i mamy mieszankę wybuchową.

Kiedy pojawia się ból głowy w pierwszej kolejności sięgamy po tabletkę. Kiedy staje się on na tyle uciążliwy, że utrudnia codzienne funkcjonowanie, wybieramy się do lekarza. To właśnie bóle głowy są najczęstszym powodem konsultacji neurologicznych.

Mało kto jednak połączy ból głowy z którąś z powyższych, codziennych czynności. A według badań, ok. 75% wszystkich bólów głowy, to bóle pochodzenia napięciowego właśnie. I mimo, że jest to najczęściej występujący rodzaj bólu, jest on najrzadziej diagnozowany.

Oczywiście przyczyn bólu głowy może być wiele, zaczynając od tych mniej poważnych, jak nieprawidłowa postawa ciała, na wszelkich patologiach kończąc. Dlatego żaden ból, regularnie się powtarząjacy, nie powinien być ignorowany, a konsultacja z lekarzem to konieczność.

Dziś chciałabym się skupić jednak na napięciowym pochodzeniu bólu właśnie. Skąd się bierze, jak go rozpoznać i jak sobie z nim radzić?

Przyczyny napięciowych bólów głowy

Pochodzenie napięciowego bólu głowy nie jest do końca jasne. Według wielu badaczy ogromny wpływ ma tutaj stres oraz to jak dana osoba na niego reaguje. Duże znaczenie będzie miała więc tutaj nasza osobowość, temperament i to w jaki sposób ze stresem sobie radzimy.

Kolejna przyczyna to podwyższone napięcie mięśniowe. Zwłaszcza w obrębie m. in. mięśni podpotylicznych (czyli tych z tyłu głowy, u podstawy czaszki), mięśni karku oraz mięśnia czworobocznego, często nazywanego mięśniem stresu, ponieważ jest on jednym z najbardziej podatnych na stres mięśni, a także na wszelkie zaburzenia w postawie ciała.

Innymi mięśniami, których napięcie może powodować bóle głowy są: mięsień mostkowo-obojczykowo-sutkowy (przebiegający po bocznej stronie szyi, od głowy aż do okolicy obojczyka), a także mięśnie twarzy, które również są bardzo podatne na stres.

Tutaj kłania nam się słynny “sms-owy- kark”, o którym wspominałam już kiedyś na Instagramie. Częste przebywanie  pozycji, kiedy głowa jest nadmiernie wysunięta do przodu i pochylona, będzie powodowało reakcję obronną mięśni, czyli nadmierne napięcie, aby zapobiec opadnięciu głowy. Powtarzanie takiej sytuacji skutkuje podrażnieniem struktur w okolicy szyi oraz głowy, a to z kolei do patologicznego napięcia mięśni i ograniczenia ruchomości kręgosłupa.

Słyszałyście o takim zjawisku jak „sms-owy kark”? 😉 Wygląda to mniej więcej tak: ❌ głowa wysunięta do przodu i pochylona w dół ❌ odcinek piersiowy kręgosłupa zgarbiony ❌ barki zaokrąglone i wysunięte do przodu Tak właśnie wyglądasz kiedy korzystasz ze swojego smartfona 😉 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ A, że towarzyszą nam one niemal cały czas i przez wiele godzin, to bardzo łatwo zafundować sobie dzięki temu bóle szyi, głowy i ramion. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ O wiele korzystniejsze będzie uniesienie telefonu lekko do góry, mniej więcej na wysokość twarzy. Drobna zmiana, a może wiele zdziałać 😋 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ A jutro pokażę Wam szybki sposób na naprawienie tego co w Waszej postawie popsuły smartfony 😉 #fizjotriki

Post udostępniony przez Kreowanie Twojej sprawności (@okiemfizjoterapeutki)

Do głównych przyczyn napięciowego bólu głowy należą więc:
  • brak aktywności ruchowej,
  • częste i długie siedzenie,
  • nieprawidłowa, postawa ciała,
  • częste przebywanie w wymuszonej pozycji ciała,
  • przewlekły stres,
  • zaburzenia snu,
  • uszkodzenie w obrębie szyjnego odcinka kręgosłupa,
  • punkty spustowe powstałe w obrębie napiętych mięśni,
  • nieprawidłowości w budowie szczęki oraz żuchwy,
  • częste zaciskanie zębów.

Objawy

Bardzo trudno jest odróżnić rodzaj występującego bólu głowy. Zwłaszcza jeśli nie mamy wiedzy na temat tego, jak dany ból może przebiegać. Napięciowe bóle głowy często mylone są z migrenami ze względu na przewlekłe występowanie obydwu rodzajów bólu.

Czym więc charakteryzuje się napięciowy ból głowy?
  • ból ma charakter stały,
  • może trwać nawet do 7 dni,
  • ma charakter przewlekły, często nawracający,
  • często pojawia się w okresie przemęczenia czy niedoboru snu,
  • ból występuje po obu stronach głowy, najczęściej w okolicy czoła, potylicy, oraz karku
  • nierzadko może obejmować całą głowę,
  • towarzyszy mu ból oraz sztywność karku i ramion,
  • jest to tępy, uciskowy ból, często opisywany jako ból otaczający całą głowę, jak czapka lub obręcz,
  • nie nasila się podczas aktywności fizycznej,
  • nie zaburza codziennej aktywności,
  • bardzo rzadko pojawia się nadwrażliwość na światło lub dźwięki,
  • w czasie trwania bólu nie pojawiają się nudności ani wymioty.

Leczenie

Podstawą każdej terapii powinna być, w pierwszej kolejności, konsultacja z lekarzem, aby wykluczyć wszelkie patologie. Zwłaszcza jeśli ból towarzyszy Ci już od dłuższego czasu  i często nawraca. Jeśli po przeprowadzonych badaniach nie stwierdza się żadnych poważnych zaburzeń, warto wybrać się na wizytę do fizjoterapeuty, który przeprowadzi wywiad oraz zbada pod kątem ruchomości szyjnego i piersiowego odcinka kręgosłupa i przeprowadzi dodatkowe testy, potwierdzające przyczynę bólu.

Jakie metody są skuteczne w terapii napięciowego bólu głowy?
  • masaż leczniczy, terapia manualna, powięziowa, która mają na celu rozluźnienie napiętych struktur oraz przywrócenie prawidłowej ruchomości,
  • mobilizacje, manipulację, które pomogą odlokować poszczególne segmenty kręgosłupa i poprawić ich ruchomość,
  • ćwiczenia rozciągające, a także wzmacniające, stabilizujące, które usprawnią pracę mięśni i wpłyną na stabilność kręgosłupa,
  • nauka przyjmowania prawidłowej postawy, wykonywania codziennych czynności, dzięki czemu unikniesz nawrotów bólu w przyszłości,
  • nauka autoterapii, dzięki której będziesz mogła zadbać o profilaktykę swojego kręgosłupa i uniknąć nawrotów bólu. Dzięki odpowiednim technikom autoterapii będziesz mogła także samodzielnie zadziałać, w momencie pojawienia się pierwszych objawów bólu,  a także w czasie wzmożonego przemęczenia, czy stresu.

Co możesz zrobić, aby pomoc sobie już teraz?

Przede wszystkim powinnaś skupić się na zmianie swojego stylu życia, zwłaszcza jeśli daleko mu do ideału 😉

Warto wprowadzić do swojej codzienności:
  • regularną aktywność fizyczna, zwłaszcza na świeżym powietrzu,
  • wprowadzenie do swoich treningów elementów rozciągania i relaksacji,
  • dbanie o prawidłową postawę ciała,
  • stosowanie zdrowej diety (nie lubię słowa dieta, ale ono najlepiej tutaj pasuje 😉 ),
  • rezygnacja z palenia papierosów,
  • ograniczenie spożycia alkoholu,
  • poznanie metod radzenia sobie ze stresem,
  • wysypianie się,
  • ograniczenie korzystania z telefonu i komputera, zwłaszcza przed snem.

Prezent

A jeśli o autoterapię i samodzielne dbanie o siebie chodzi, to przygotowałam mały prezent 🙂 Jest to PDF z ćwiczeniami oraz technikami relaksacji mięśni, które pomogą Ci zapanować nad napięciowymi bólami głowy.

Pobierzesz go zapisując się w formularzu poniżej.

Pamiętaj, że zestaw ten ma jedynie charakter profilaktyczny, a wykonywanie zaproponowanych ćwiczeń ma zapobiegać występowaniu objawów bólu głowy, poprawić ruchomość kręgosłupa oraz pracę mięśni. NIE MOŻE to jednak być stosowane jako jedyna metoda leczenia oraz zastąpić wizyty u lekarza lub fizjoterapeuty.

Mam nadzieję, że ten artykuł nieco rozjaśni w głowie wszystkim tym niedowiarkom, którzy twierdzą, że to jak funkcjonujemy na co dzień, nie może mieć wpływu na występowanie różnych dolegliwości, jak bóle głowy na przykład. Warto wiedzieć, co może być przyczyną oraz znać różne opcje radzenia sobie z bólem .

Daj znać, czy nawracające bóle głowy to Twój częsty problem. Jak sobie z nimi radziłaś do tej pory?